Čtvrtek, 18 dubna, 2024
- Reklama -magazin
HomeRady a NávodyTato barva má opravdu moc – i podle výzkumů: Ženu dělá totálně...

Tato barva má opravdu moc – i podle výzkumů: Ženu dělá totálně neodolatelnou!

Když muži v jistém výzkumu obdrželi černobílé fotografie žen, měli je jen zhodnotit jako „neatraktivní nebo atraktivní“. Stačila jen červená barva na pozadí, aby se atraktivita černobílé ženy pro vnímání muže zvýšila. Nezáleželo ani na jeho psychickém rozpoložení, místě, čase… Šlo jen a jen o ČERVENOU. Červená má moc…

Červená je věčná! Už dlouhá léta vrtá v hlavách výzkumníků a výzkumnic z celého světa magie červené barvy. Experimenty a výzkumy měly dokázat, zda červená nezahrnuje i psychické rozpoložení mužů, místo, kde ženy v červeném potkávají, kontext nebo čas… Jde jen o červenou na ústech, červené oblečení nebo mají moc také červené ozdoby ve vlasech? Takto se dopracovali k zajímavým výsledkům.

Číšnice v červeném dostávaly vyšší spropitné,
Kdy zvýšily spropitné muži, kdy přidali eura i ženy? Guégen a Jacob, dva výzkumníci z Francie se rozhodli otestovat červenou na servírkách ve francouzských restauracích. Některé oblékli do červeného oblečení, jiné použili jen červenou rtěnku, další měli ve vlasech červené ozdoby. Následně obsluhovaly zákazníky i zákaznice v různých částech dne, aby se zjistilo, zda tato okolnost nemá souvislost s jejich reakcemi. Zajímavé, ale ne překvapující bylo zjištění, že pokud měla servírka na sobě cokoli červené, dostala vyšší spropitné od mužů zákazníků. Od žen zákaznic dostali vyšší „tringelt“ pouze v případě, že červenou měli jako ozdobu ve vlasech.

Podobný experiment se zopakoval opět ve Francii: ženy tentokrát poslaly do různých populárních barů, opět v různé časy. Ani zde žádnou souvislost mezi časem, místem či rozpoložením a červenou nenašli. Vždy šlo jen a jen o červenou – pokud měly ženy něco červené na sobě (včetně rtěnky), přitahovaly větší pozornost mužů. Působily jako magnet, jako svůdné a žádané objekty touhy.

Vyšší spropitné znamenalo demonstraci statusu a bohatství
Z vědeckého hlediska je červená ať už na ústech nebo jako barva oblečení fascinující barvou – evolučně i biologicky. Muži vnímají ženy v červeném jako atraktivnější, vábivější a často až nevědomky se snaží vyvolat jejich zájem a zachytit pozornost. Výší spropitného demonstrovali svůj status a bohatství. Jde jakoby o biologické naprogramování mužů a instinktů.

Červená znamenala „plodná“, ale byla i otázkou přežití
Podle některých psychologů a psycholožek byla červená v daleké minulosti využívána ženami k vábení mužů – jako signál sexuální dostupnosti. Jako náznak, že žena je ve svém cyklu v nejproduktivnější fázi. Proto byla žena v červeném vnímána jako žádoucí, náchylná k sexu, sexuálně atraktivnější. Na druhé straně byla červená důležitou barvou pro ženy lovců, protože zatímco byli muži na lovu a ony pečovali o členy kmene, evolučně museli být připravené „zahlédnout“ červenou – barvu bobulí oproti zelenému pozadí, kterými se krmili.

Pozitivní červená? Má ji Mikuláš, nosíme ji i na Valentýna
Červenou barvu však preferují už miminka – nejvíc z barevného spektra. Nervový systém novorozenců ji registruje mnohem více než jiné barvy. Jsou však nějaké další kulturní rozdíly ve vnímání červené? V naší kultuře má totiž červená pozitivní konotace: červená se pojí s Mikulášem, vnímáme ji jako barvu vánočních svátků, dávání a darování, radosti. Červený je i svátek Valentýna, čas lásky jejího sdílení i vyjadřování. Na druhé straně vyjadřuje barva varování před nebezpečím – červené značky na cestách, nebo barva krve. Ve škole učitelé využívají červenou k vyznačování chyb i známkování.

V roce 2012 jistý výzkum zjišťoval, zda jsou rozdíly ve vnímání červené mezi Brity a například africkým kmenem Himba z Namibie. Výzkum odhalil, že preferujeme barvy asociované s objekty, které nemáme moc rádi – alespoň tak to fungovalo u Himba lidí. Má to psychofyzický důvod: náš senzorický systém více reaguje na barvy jako vlastnosti objektů, ne jako něco osamoceného. U nás například stále fungují kulturní stereotypy týkající se barev – pro holčičky vše růžové, pro chlapečky modré. Barvám přisuzujeme i sociální význam.

Červená jako důvod nedorozumění?
Pokud si červenou spojujeme se sexuální dostupností, ať už nevědomky nebo vědomě – mohly být servírky v červeném ve francouzském výzkumu vnímány jako lehký terč? Mohla by tedy červená znamenat vyšší riziko sexuálního harašmentu? I tyto otázky si kladli výzkumníci a výzkumnice. Fakt, že žena v červeném je vnímána muži jako sexuálně dostupná, může vést k nedorozuměním a nechtěné sexuální pozornosti.

- Komerční sdělení -pr clanky

Najnovjše články